Ментални лабиринти из “Метрата” на Глуховски

“Метрата” на Глуховски са ужасяващо обърнато огледало на човечеството. Те не те карат да мечтаеш вечер под юргана. Не разпалват въображението никъде другаде, освен по метростанциите. Тях заселват с призрачни обитатели в палатки и чудовища с бледа кожа през същата гънка в материята, през която героите виждат непонятно добре облечени хора, тайствени врагове и странстващи магове на “Полянка” (къде другаде??).


Метрото не завладява фантазията на читателя, завладява разумната част от умовете ни. Глуховски си играе с тях, натискайки копчетата на емоциите ни като умел кукловод. От определен момент, четейки, в главите ни като църковна камбана звъни само един въпрос “Защо, защо, защо?”. Следващият етап е отрицанието: “Не, няма как да стане, не сме толкова глупави”. Едновременно с това, обаче, като фон чуваме собствения си подигравателен кикот (“Да, бе!”). В най-тъмните часове на героите и тяхното тътрене и объркващо обикаляне из тунелите, ние търчим заедно с тях като мишки в лабиринт из собствените си глави.

И точно преди Глуховски да смаже с железен юмрук всяка надежда с някой от грандиозните си изпепеляващи финали, читателят, разко прогледнал, излиза от тунела и разбира - животът с всичките си недостатъци, трудности, глупости, гняс и борби, е прекрасен. Да видим себе си като титани на Древния свят първоначално ни кара да се засмеем иронично на глупостта на горките върнали се няколкостотин години назад глупаци, - какво знаят те! - а само няколко страници по-късно ни кара да потръпнем от ужас. И точно тогава разбираме - нашият живот Е прекасен. Не защото винаги може да бъде по-зле, а защото разполагаме с най-човешкото право - правото на избор.

Сега вече сме герои в историята и започваме да мислим за всякакви стратегии за избягване на апокалипсиса. Изключително градивно, междувпрочем. Тогава, в момента на откровението, когато пред очите ни се заражда алтернативно светло Бъдеще (също толкова бурен роман), Глуховски ни разспива на атоми с последните страници. Късно е.

(Обхванати от глупашка надежда, че всичко може да се размине следващия път, веднага се хвърляме към следващия номер “Метро” и повтаряме целия цикъл).